تجربه کاربری یا UX چیست؟
حتما بارها شنیدهاید که تجربه کاربری یا UX در سئو وب سایت بسیار مهم است.اما چرا ظاهر وب سایت در افزایش رتبه سایت مهم است ؟ اصلا تجربه کاربری چیست؟ در اینجا ما به شما در باره تداوم جلب رضایت کاربران از وب سایت میگوییم.
تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری یا UX مخفف عبارت User eXperience است. همانطور که احتمالا حدس زده اید، این اصطلاح به نوع تجربه کاربر از یک محصول گفته می شود. در این مورد یک وبسایت نیز می تواند جای محصول قرار گیرد، اما الزاما اینگونه نیست. هر نوع اپلیکیشن، تلفن موبایل یا هر وسیله فیزیکی دیگری حتی ظرف شیر نیز می تواند در مثال ما قرار گیرد. تجربه کلی به حالتی گفته می شود که یک کاربر چگونه یک محصول را حس می کند. آیا محصول مورد نظر موجب شادی و هیجان شما می شود؟ آیا کار با آن لذت بخش است؟ آیا می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند؟ یا اینکه موجب خشم و خستگی شما شده و آنطور که انتظار داشتید عمل نمی کند؟
تجربه کاربری (UX) یا کارامدی (Usability)؟
دو پارامتر تجربه کاربری و کارامدی اغلب جای یکدیگر به کار می روند. هر دو پارامتر برای توصیف آسان بودن کار با یک وبسایت به کار می روند. با این حال تجربه کاربری اغلب دارای مفهوم وسیعتری نسبت به کارامدی می باشد. اگر یک وبسایت کارامد یا کاربر پسند باشد، بازدید کنندگان آن می توانند به راحتی قسمت مورد نظر خود را بیابند یا هر کار دیگری را در آن به آسانی انجام دهند. تجربه کاربری شامل موارد بیشتری نیز می شود. به عنوان مثال جذابیت سایت یکی از این موارد است. یک وب سایت می تواند کاملا سر راست و کارامد بوده، اما در عین حال کسل کننده نیز باشد. چنین وبسایتی برای کاربران خود بسیار کارامد است، اما تجربه کاربری آن می بایست بهبود پیدا کند.
به عنوان مثال تصاویر مطالب سایت ما در جهت بهبود کارامدی آن نیستند. با این حال بر روی تجربه کاربری اثر گذارند. بدون آنها شما سایت را به گونه ای دیگر می بینید. همچنین استفاده از یک استایل خاص در عکس ها می تواند جزیی از استراتژی برندسازی شما نیز باشد.
چرا بهبود تجربه کاربری در سئو ضروریست؟
حال سوال اینست که بهبود تجربه کاربری و کارامدی سایت چرا می بایست جزیی از استراتژی سئو سایت باشد؟ گوگل و سایر موتورهای جستجو می خواهند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهند. بهترین نتیجه به معنی بهترین پاسخ نیست و در کنار خود بهترین تجربه را نیز بایستی ارائه دهد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال پاسخ پرسش مشخصی در گوگل باشید، گوگل نیز سعی می کند بهترین سایت ها را که پاسخ شما را سریع، جذاب و به شکل امنی ارائه می دهند، در نتایج جستجو به نمایش بگذارد. بنابراین حتی اگر پاسخ شما به این سوال در سایتتان بسیار عالی و جامع نوشته شده، اما سرعت بارگذاری آن کند بوده یا سایت شما امنیت کافی نداشته باشد، گوگل آن را به کاربران در نتایج جستجو نمایش نمی دهد.
گوگل چگونه تجربه کاربری را ارزیابی می کند؟
گوگل از روش های مختلفی برای ارزیابی تجربه کاربری سایت شما استفاده می کند. گوگل در این کار از سرعت سایت شما استفاده می کند. هیچ چیز مانند یک سایت کند موجب خستگی کاربر نمی شود. همچنین گوگل موبایل پسند بودن سایتتان، ساختار سایت، لینک های داخلی و لینک های خارجی را نیز در این پروسه در نظر می گیرد. بک لینک های فراوان از یک صفحه نشان دهنده رضایت کاربران از وب سایت شما و داشتن یک تجربه کاربری خوب است.
به علاوه گوگل از سیگنال های کاربری برای درک تجربه کاربری آنها استفاده می کند. سیگنال های کاربری الگوهای رفتاری هستند که گوگل آن ها را در سایت شما مشاهده می کند. اگر کاربران زیادی پس از ورود به وب سایت، آن را به سرعت ترک کنند، احتمالا محتوای مورد نظرشان را نیافته اند. البته استثناهایی نیز در این مسئله وجود دارد. دیگر سیگنال های کاربری شامل میزان زمان صرف شده بر روی سایت و درصد بازگشت کاربران به آن است. اگر این مقادیر بیشتر باشند، پس سایت شما برای کاربران دلچسب است و آن را مفید می دانند. شما می توانید این مقادیر را با استفاده از گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای آنالیز وب سایت مشاهده فرمایید.
موثر بودن پارامترهای ذکر شده هم بر سئو و هم بر تجربه کاربری امری اتفاقی نیست. گوگل همواره سعی می کند بفهمد که کاربران یک سایت را چگونه تجربه می کنند. به همین دلیل است که یک تجربه کاربری بهتر در سایت شما می تواند موجب افزایش رتبه آن گردد.
سئو همه جانبه سایت
پس آیا می بایست کارامدی و تجربه کاربری سایت را تنها برای موتورهای جستجو بهبود بخشید؟ پاسخ به این سوال را حتما خود نیز حدس زده اید. ما معتقدیدم که سئو می بایست یک پروسه همه جانبه بوده و برای انجام صحیح آن می بایست در بسیاری از جوانب، عالی کار کرد. از جمله این جوانب می توان به تولید محتوای با کیفیت، کاربری آسان سایت، موبایل پسند بودن و امن بودن آن اشاره کرد. تمام این تغییرات و کارها برای کاربران شما است. در انتها این کاربران هستند که محصولات شما را خریداری کرده یا از خدمات شما استفاده می کنند.
از کجا شروع کنیم؟
مثل همیشه در مورد هدف سایت و صفحات مهم آن فکر کنید. هدف نهایی شما از حضور کاربر در سایت چیست؟ خرید محصول، خواندن مطالب و سفارش خدمات شما از جمله اهداف شما می تواند باشد. هدف هر صفحه از سایت در هنگام ساخت و بهینه سازی آن می بایست هموارده در بالاترین اولویت باشد. طراحی و محتوای سایت نیز می بایست در راستای این اهداف باشند. داشتن یک هدف مشخص برای هر صفحه به ما کمک می کند تا بهبود قسمت های مختلف آن را اولویت بندی کنیم.
اگر قصد بهبود تجربه کاربری سایت را دارید، آن را همیشه از دید کاربران مشاهده کنید. سوالات زیر را از خود بپرسید و صادقانه به آن پاسخ دهید.
- انتظار شما از هر صفحه سایت چیست؟
- آیا طراحی صفحه در راستای رسیدن به هدف مورد نظر هست؟
- آیا شما از دکمه های مناسب در جاهای مناسب استفاده کرده اید؟
- آیا محتوای صفحه ساختار مناسبی داشته و پیدا کردن اطلاعات در آن آسان است؟
- آیا نسخه موبایلی سایت درست کار می کند؟
اغلب افراد می توانند با تلاش و کار فراوان بر روی سایت، نقاط کور آن را شناسایی و مشکلات را حل کنند. همچنین این فرصت را به کاربران نیز بدهید تا آن ها نیز به ارزیابی سایت شما بپردازند. از آنها بپرسید که آیا محتوای سایت چقدر مطابق با انتظاراتشان است. می توانید بدون اینکه موجب آزار آنها شوید، هنگام خروچ سریع آنها از سایت علت این کار را از آنها بپرسید. همچنین تست A/B در طراحی سایت نیز می تواند راهکار خوبی برای انتخاب بین دو نوع طراحی آن باشد.
پس هم اکنون با استفاده از نکات مطرح شده در این مطلب به آنالیز تجربه کاربری سایت پرداخته و آن را بهبود ببخشید. در صورتی که نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید، پیشنهاد می کنیم که از مشاوره ما بهره مند شوید. جهت مشاوره می توانید از طریق تلفن یا تلگرام، با ما ارتباط برقرار کنید.