محتوای خوب با سه تا از گزینههای گوگل آنالیتیکز
گوگل انالیتیکس ( Google Analytics) سرویس رایگان گوگل است که آمار بازدید کنندگان وب سایت را نشان میدهد و بازاریابان و وب مسترها از آن برای بررسی و آنالیز سایت استفاده می کنند.
گوگل انالیتیکس امکان بررسی و تحلیل ورودیها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیر سایت قرار می گیرد.
از ویژگی های Google Analytics هدف گذاری برای سایت است. شما می توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی را تعیین کنید و روند طی نمودن کاربر را برای رسیدن به هدف شما را ببینید تا متوجه شوید که چرا بسیاری از اهداف تان از سایت به وقوع نمی پیوندد.
گوگل آنالیتیکس بهترین دوست و یاور بازاریاب های اینترنتی و سئو کاران است. شما می توانید از گوگل آنالیتیکس، معیارهای سایت خود را چک کنید، روندها را مشاهده کنید و ببینید کدامیک از مطالب و محتوای شما بازدیدکننده های بیشتری دارد.
البته ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای آنالیز و بررسی معیارهای سایت خود استفاده کنید، اما گوگل آنالیتیکس به دو دلیل بهتر است.
اولا استفاده از گوگل آنالیتیکس رایگان است.
دوما، گوگل آنالیتیکس توسط گوگل ارائه می شود که محبوب ترین موتور جستجو در جهان به شمار می رود. یعنی اطلاعاتی در مورد وب گردی و آمار جستجوی افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، به شما ارائه می کند.
در واقع، گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق العاده است.
البته ما از چند ابزار برای بررسی و آنالیز داده های سایت استفاده می کنیم اما استفاده از گوگل آنالیتیکس را به شما پیشنهاد می کنیم.
اگر شما وب مستر یک سایت یا بازاریاب اینترنتی هستید، نکاتی در مورد گوگل آنالیتیکس وجود دارد که باید آنها را بدانید. که به آنها در این مقاله اشاره می کنیم.
در این مقاله، سه ترفند ساده و کاربردی را یاد خواهید گرفت تا از آنها برای تولید محتوای بهتر استفاده کنید.
اگر همین سه ترفند ساده را بکار بگیرید، بازاریاب اینترنتی و وبمستر بهتری خواهید شد.
هدف از آنالیز این است که بدانید بازاریابی شما چگونه است و چه چیزهایی را باید تغییر دهید.
بازاریابی با حدس به جایی نمی رسد. نباید در مورد بازاریابی حدس بزنید که آیا این کار خوب است؟ شما باید به کمک اطلاعات و داده های سایت خود، بازاریابی خود را بهبود بخشید.
آیا می خواهید بدانید بازاریابی محتوای سایت شما خوب است یا نه؟ چه چیزهایی بازدیدکننده دارد و چه چیزهایی نه؟
سه عددی که در این مقاله معرفی می کنیم، رفتار دقیق بازدیدکنندگان سایت شما را نشان داده و به شما می گوید چه باید بکنید.
۱- گزینه Avg. time on page (متوسط زمانی که بازدیدکنندگان در صفحه سایت شما می مانند)
ساده است: اگر محتوای خوب و مفیدی نوشته باشید، مردم آن را می خوانند.
و خواندن زمان می برد.
افراد تندخوان می توانند مقاله ای مانند این مقاله را در کمتر از دو دقیقه بخوانند و تمام کنند.
سرعت مطالعه آنها بالاست.
اغلب افراد این مقاله را در ۶ الی ۱۰ دقیقه تمام می کنند.
گوگل آنالیتیکس اطلاعات مفیدی در مورد نحوه خواندن سایت شما توسط مخاطبان تان را ارائه می کند.
در واقع، گزینه Avg. time on page در گوگل آنالیتیکس رفتار مخاطبان شما، میزان علاقه آنها و زمانی که آنها در صفحات سایت شما سپری می کنند را نشان می دهد.
به عنوان مثال اگر مقاله شما دارای ۲۰۰۰ کلمه است و Avg. time on page آن عدد ۳۰ ثانیه را نشان می دهد، یعنی مخاطبان شما زمان نمی گذارند تا تمام مقاله شما را بخوانند.
برای مشاهده Avg. time on page کافیست از منوی سمت چپ، بخش Behavior و سپس Overview گوگل آنالیتیکس بروید:
متاسفانه این عدد، تنها متوسط زمانی که بازدیدکنندگان در تمام صفحات سایت شما سپری می کنند می دهد.
برای اینکه بدانید بازدیدکنندگان صفحات سایت شما، چه مدت در هر صفحه از سایت شما می مانند، این لینک را کلیک کنید.
شما به کمک این لینک می توانید متوجه شوید کدامیک از صفحات سایت شما مخاطبان را بیشتر درگیر کرده و در واقع مدت زمان بیشتری را در آن صفحه گذرانده اند.
وقتی بدانید مخاطبان شما به چه موضوعاتی علاقه مند هستند، می توانید مطالب بیشتری در آن زمینه ها بنویسید.
البته به یاد داشته باشید این عدد میانگین زمانی است که افراد در صفحات سایت شما سپری می کنند. پس فردی که ۲۰ دقیقه را به خواندن مطالب یک صفحه اختصاص داده با فردی که ۲ ثانیه بیشتر در آن صفحه نمانده، جمع شده و در گزارش موردنظر بصورت یک عدد میانگین نشان داده می شود.
با این حال این عدد میانگین، نشان می دهد مطالب شما چقدر جذاب بوده و بازدیدکنندگان شما به کدام مطالب تان علاقه مند هستند.
اگر این عدد میانگین برای صفحات سایت شما کم است، محتوایی که می نویسید، را تغییر دهید.
صفحات سایت خود را که میانگین زمان سپری شده در آن بیشتر است، بررسی کنید و ببینید چه چیز متفاوتی در آن وجود دارد. سپس از آنها برای نوشتن مقالات بعدی و تولید محتوا استفاده کنید.
۲- گزینه Referral (لینک دهندگان به سایت شما)
یکی از راه هایی که می توانید متوجه شوید دیگران به مطالب سایت شما علاقه مند هستند یا نه، اینست که ببینید آیا سایت های دیگر به سایت شما لینک می دهند؟
برای این منظور:
- در منوی سمت چپ گوگل آنالیتیکز روی Acquisition کلیک کنید.
- گزینه All Traffic را انتخاب کنید.
- سپس Channels را بزنید.
در جدولی که ظاهر می شود، در ستون Default Channel Grouping می توانید کانال های مختلف مانند Referral (لینک دهندگان به سایت شما) ، شبکه های اجتماعی، جستجوی ارگانیک (غیرپولی)، دایرکت، ایمیل را مشاهده کنید.
در اینجا ما گزینه Referral را بررسی می کنیم. روی این گزینه کلیک کنید تا ببینید از چه سایت هایی به سایت شما لینک داده شده است.
اینکه بدانید لینک های ورودی شما از چه سایت هایی هستند، کافی نیست. چرا؟
چون این گزینه فقط به شما نشان می دهد چقدر از ترافیک شما از سایت های دیگر می آید و نشان نمی دهد به کدام صفحات سایت شما لینک داده اند.
در گوگل آنالیتیکس می توانید این ستون را با چند کلیک به گزارش موردنظر بیافزایید. برای این کار، در قسمت بالای گزارش روی Secondary Dimension کلیک کنید.
در منوی که باز می شود روی Behavior و سپس Destination Page کلیک کنید:
حالا می توانید علاوه بر اینکه ببینید از کدام سایت ها به سایت شما لینک داده شده، صفحات سایت شما که به آن لینک داده اند را نیز ببینید.
حتی بصورت پیش فرض، تعداد لینک دهنده ها (sessions) بصورت صعودی مرتب شده و می توانید ببینید کدام مطالب سایت شما بک لینک بیشتری گرفته است.
از این اطلاعات چه بهره ای می توانید بگیرید؟
مقاله ها و محتوای بیشتر در زمینه هایی بنویسید که بیشترین Referral (بیشترین بک لینک) را دارند. خیلی ساده است: اگر محتوای شما خوب باشد، مردم به آن لینک می دهند.
هر چه بک لینک بیشتری بگیرید، یعنی محتوای بهتری تولید می کنید.
۳- گزینه Interests (علایق)
بازاریابی یعنی یافتن افراد .
این موضوع در مورد بازاریابی محتوا نیز صادق است.
اگر می خواهید ارتباط موثری با بازدیدکنندگان خود برقرار کنید، باید بدانید به چه چیزهایی علاقه دارند.
در گوگل آنالیتیکس گزینه ای به این منظور وجود دارد:
- در منوی چپ روی Audience کلیک کنید.
- روی Interests کلیک کنید.
- سپس Overview را بزنید.
اولین گزینه Affinity Category است که علایق و سرگرمی های کلی بازدیدکنندگان سایت شما را نشان می دهد.
گزینه دوم In-Market Segment است که نشان می دهد بازدیدکنندگان سایت شما به خرید چه چیزهایی علاقه مند هستند.
گزینه سوم Other Category است که اطلاعات جزئی تری از علایق بازدیدکنندگان سایت شما را نشان می دهد.
پس به کمک این اطلاعات می توانید علایق مخاطبان خود را بشناسید و در مورد آنها مطلب بنویسید. علاوه بر این سبب برندسازی سایت شما می شود.
وقتی مقاله و مطالبی متناسب با علایق مخاطبان خود بنویسید، می توانید بک لینک های بیشتری از سایت های دیگر دریافت کنید (به سایت شما لینک دهند) و در شبکه های اجتماعی نیز بیشتر بازنشر شوید.
همچنین برای اینکه اطلاعات جزئی تری از مخاطبان خود بدست آورید، می توانید هر کدام از آنها را جداگانه بررسی کنید:
اما بعد …
گوگل آنالیتیکس گزینه های مفید بسیاری مانند Bounce Rate ، session duration و … دارد. کافی است برای بررسی هر کدام از اعداد /معیارهای آن، دو سوال زیر را از خود بپرسید:
- این عدد / معیار چه اطلاعاتی در مورد مخاطبان شما می دهد؟
- چه تغییری در محتوای خود باید ایجاد کنید؟
سخن آخر
همه چیز را در سایت خود تغییر ندهید، چون در این صورت متوجه نمی شوید چه چیزهایی نتیجه بخش است و چه چیزهایی نه. هدف آنالیز سایت تان با گوگل آنالیتیکس تغییر چیزهایی است که تاثیر چندانی در سایت شما ایفا نمی کنند، نه تغییر همه چیز.
برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید بهتر است هر بار یک چیز را تغییر دهید و نتیجه را بررسی کنید و یا از تست A/B استفاده کنید.
گوگل آنالیتیکس به اضافه تست A/B دقیق، روش مطمئنی برای تولید محتوای خوب است.
هر چه بهتر این اعداد را تحلیل کنید، مطالب بهتری برای مخاطبان خود خواهید نوشت.
با توجه به اعدادی که از گوگل آنالیتیکس بدست آوردید، چه چیزهایی را باید در روش بازاریابی محتوای سایت خود تغییر دهید؟